Nie tak dawno temu zszedł z tego świata Hilary Putnam, filozof, który stworzył eksperymentalną wizję mózgu w naczyniu. Polega ona na wyizolowaniu tego kluczowego organu z naturalnych warunków i umieszczeniu go w naczyniu generującym bodźce. Dzięki nim mózg tworzy wizje rzeczywistości fizycznej. Tworzy świat, który istnieje tylko w generowanym obrazie. Tworzy coś, czego nie ma, nie posiada realizacji, nie odpowiada żadnemu stanowi faktycznemu. Tu zadajemy pytanie: czy świat, który nas otacza, nie jest wielką projekcją złudnych obrazów? Czy rzeczywistość, w której uczestniczymy, nie jest fikcją kogoś, kto nam grzebie w czaszce i nosi biały kitel? Ten eksperyment to pytanie o prawdę. Kultura poprzez filozofię stawia te pytania od dawna, poprzez różne rodzaje sztuk i nauk wybrzmiewa ono częściej, silniej i bardziej sugestywnie niż kiedykolwiek.
Dla sądzących, że katolicyzm jest wypalony, wsobny i schyłkowy, zwłaszcza na tle dynamicznego i gwałtownego islamu, mamy zapis debaty na łonie Kościoła – od popularnej ostatnio katolewicy do Bractwa Piusa X, czyli lefebrystów. Jeśli ktoś nie wątpi w siły witalne duchowości rzymskiej, polecać nie musimy.
A ponadto Ada Karczmarczyk odpowiada krytykom (szczęk krzyżowanych mieczy wciąż pobrzmiewa w uszach), Mikołaj Mirowski śledzi recepcję PRL w kinie III RP, a Paweł Rzewuski pokazuje nam Bronisława Maja – dramaturga wyklętego przez krakowską konserwę za antyklerykalną sztukę. Czy diabeł jest taki straszny, jak go malują? Jeśli tak – przeczytajcie blok bokserski, a będziecie wiedzieć, jak skutecznie go obić.
Jak zwykle mamy dla Was literaturę i eseje o literaturze. Publikujemy nowe opowiadania Wojciecha Szydy, opowiadamy Wam o Szczepanie Twardochu i niedawnym laureacie Feniksa Jakubie Lubelskim.
Atrakcji jest wiele więcej, ale deficyt miejsca na wstępniak sprawia, że zamiast zachwalać kolejne, zaproszę do lektury i postawię ostatnią kropkę.
Sługa uniżony
Jerzy Kopański